Pozor na skryté výdaje

Skryte_nakladyNenajdete je na žádné faktuře odkazující k tisku, přesto tyto nepřímé náklady cenu vytištěné stránky výrazně ovlivňují.

Energie zvyšuje cenu tisku!

Pokud jste si v letech 2001 až 2003 pořídili tiskárnu HP LaserJet 4100, která tiskla 25 stránek za minutu, příkon této tiskárny při tisku byl 465 W. Současná ekvivalentní řada, o které budete při náhradě přirozeně uvažovat, nese název HP LaserJet Enterprise 600. Je to tiskárna podobných rozměrů, robustnosti, vhodná pro srovnatelně velkou pracovní skupinu. Sice tiskne v závislosti na konkrétním modelu od 43 do 60 stránek za minutu, ale k tomu také spotřebuje od 790 do 920 W, tedy o 69 až 97 % více než její praprababička! Spotřeba při stavu „připraveno“ je přitom srovnatelná. Když uvážíte, že ceny elektrické energie pro průmysl se podle dat Eurostatu zvýšily mezi lety 1997 a 2010 o 33,7 %, je evidentní, že náklady na elektrickou energii na vytištěnou stránku i přes veškeré ekologické a ekonomické iniciativy, certifikáty a ocenění výrobců rostou exponenciálně!

Nejdražší jsou lidé!

Drtivá většina dnešních organizací ignoruje náklady na tisk, které tvoří práce jejich vlastních zaměstnanců, a přitom se jedná o absolutně nejdražší položku! Až 20 % požadavků na IT HelpDesk souvisí s tiskem (podpora uživatelů) a 15 % kapacity IT oddělení pohltí správa tiskového parku. Do té spadá zajištění připravenosti síťové infrastruktury a tiskového serveru, instalace a aktualizace ovladačů, správa tiskových front, zajištění spotřebních materiálů, jejich distribuce k zařízením, likvidace vzniklých odpadů, zajištění čištění a údržby, řešení oprav strojů a s těmito všemi úkony se pojící objednávky, faktury a další administrativa. Nároky na IT pak rostou s mírou decentralizovanosti tiskového parku a jeho stářím. Proč jsou tyto náklady ignorovány? Nejčastěji zaznívají argumenty „stejně tady musíme být“ nebo „tyto pracovníky stejně platíme“. Ovšem stejní lidé pak řeší nedostatečnou kapacitu IT oddělení pro podporu klíčových projektů IT. Správa tiskového parku může být přitom významně zjednodušena už volbou správné architektury tiskového řešení a použitím nástrojů pro efektivní správu nebo převedením části či většiny správy tiskového parku a podpory uživatelů na externího dodavatele ve formě tzv. služeb Managed Print Services. Řada finančních manažerů se domnívá, že taková externí správa tiskového parku musí být nutně dražší. Opak je ale pravdou. Efektivita správy tiskových parků odborníky vybavenými odbornými kompetencemi, nástroji a logistickými procesy bude výrazně vyšší i při marži, kterou si na takové externí správě vytvoří. Přidanou hodnotnou takového přístupu je pak jasná definice zodpovědnosti za funkčnost tiskového parku a smluvně garantovaná odezva na potřeby tiskového prostředí.

Potenciálně ještě dražší a ještě více opomíjenou položkou je nedostupnost tisku, tedy cena času uživatele, který nemůže tisknout. Někteří výrobci a dodavatelé tiskových technologií ve jménu úspory přímých nákladů (cena stránky) navýší celkové náklady na tisk tím, že přehnanou centralizací tisku (místo více zařízení jsou ve firmě umístěny velké „chodbové“ tiskárny) vytváří v print roomech nebo kolem tiskáren debatní kroužky připomínající firemní kavárnu. Hádejte, co bude dražší – o 5 až 10 haléřů dražší výtisk na menších tiskárnách nebo debatní kroužky? S ničím se to nemá přehánět a o centralizaci tisku to platí dvojnásob.

Rizikový spotřební materiál!

Chceme-li mít obraz tiskových nákladů více méně kompletní, nemůžeme na tomto místě opomenout finanční náklady a rizika spojená s tiskovým parkem. Prioritou by mělo být „neparkovat“ mnoho peněz do drahých tiskových zařízení a zásob drahých tiskových náplní. U klasických kopírek, jejichž pořizovací ceny se pohybovaly v desítkách až stovkách tisíc korun, jsme si zvykli na to, že takové zařízení nekupujeme, ale pronajímáme. To samé se dnes prosazuje i u tiskáren, u nás však pomaleji než například v západní Evropě. Spotřební materiál zejména pro barevné tiskárny může představovat významnou zátěž a riziko. Sada 12 spotřebních materiálů (po jednom kusu od každého materiálu nutného pro provoz velké multifunkční tiskárny HP) stojí bez mála 50 000 Kč. Zásoby spotřebního materiálu se ve firmách často pohybují v řádu desítek tisíc korun a jsou obvykle pod minimální kontrolou. Až 5 % nakoupeného materiálu je nakonec nepoužitelný, buď kvůli chybě při nákupu, nebo proto, že zařízení, pro které je spotřební materiál určen, skončí službu dříve, než je veškerý materiál spotřebován.

Tento článek je pokračováním článku o přímých nákladech – Neignorujte 83 % nákladů na tisk.

Potřebujete poradit nebo pomoci s čímkoli, co se týká tisku? Neváhejte se obrátit na naše Zákaznické centrum na čísle 800 131 484. Jsme specialisté na zajištění kancelářského tisku. Více informací najdete na www.printpartners.cz.

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s